måndag 8 november 2010

Workshop 1

En av övningar vi gjorde precis i början gick till på följande sätt;

·     Alla fick ta ett objekt från en stor låda som på något sätt berörde och representerade oss själva. Efter det så skulle vi skriva tre personlighetsdrag som gjorde att vi valt just det objektet.
·     Vi skapade en slingrande orm på golvet med våra olika objekt plus en liten historia..
·     När vi gjort detta skulle vi sätta oss i en ring med papper och penna och börja rita upp historien, vi fick ngr minuter på oss efter det skulle teckningen (de lilla som hunnits med) skickas vidare till en klasskompis. Under tiden fick vi olika uppgifter och slutligen fick vi tillbaka "vår egna" teckning.


Personligen tyckte/tycker jag att det är oerhört jobbigt att visa de jag målat eftersom jag sällan visar det jag ritar. Knappt att jag ens visat det för min familj eller vänner vilket kanske blir i direkt kontrast till att jag nu valt att bli bildlärare…

Så denna övningen och andra liknande övningar är oerhört viktiga för att göra mig bekväm med mig själv och de jag skapar oavsett om det handlar om 1 minuts arbete eller om det handlar om flera dagars slit. Behöver lära mig att inte vara så kritiks. Släppa på känslan att det hela tiden går att förbättra och att innan det kan jag inte visa det för någon…och kanske det viktigaste försöka släppa den mentala blockaden som kommer under uppgifter som denna! Känns som att mitt huvud blir tomt, handen låser sig och de negativa tankarna dyker upp. Det sista jag vill förmedla till mina blivande elever är att de ska uppleva en känsla av att det som skapas måste vara på ett visst sätt eller att det inte duger!!! Jag kan omöjligt skapa en lugn och kreativ miljö i klassrummet om jag inte lär mig själv först.

Men övning ger alltid resultat så bara att kämpa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar