söndag 28 november 2010

Sokratiska samtal

Efter inspirerande föreläsning av Ann S Pilgren så gick jag därifrån med en illusion att detta var en bra (vilket jag fortfarande håller fast vid) och relativt enkelt undervisningssätt...men nej riktigt så enkelt visade det sig inte vara!

Genom veckan som samtalen först så har de även haft väldigt varierande resultat. Ett samtal kan gå hur bra som helst utan att hamna i rätt och fel för att nästa samtal hamna i dessa klassiska fack med en känsla av att man slår huvudet i väggen. Att det kunde vara så svårt att ställa öppna frågor utan att färga dessa på något sätt visade sig svårare än vad jag trott inte bara för mig utan för oss alla. Kom till insikten att det kommer vara enormt viktigt att vara ordentligt förberedd när jag ska använda mig av sokratiska samtal i klassrummet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar