måndag 8 november 2010

blogg 3

blogg 3

Mmm...denna veckan som gått har varit full av nya intryck, tankar och diskussioner! Kan minst sagt säga att det har snurrat i huvudet..fast på ett bra sätt!!

Vet inte var jag ska börja...eller var jag har landat..? Om jag ens har landat..? Vill jag ens landa..?

I fredags tillbringade vi dagen på Världskulturmuseet med en rad olika workshops.

Den första var en rad olika övningar som handlade om lika och olika...vem passar in? vem ska bort?
Indelade i grupper på 3 och 3 skulle vi hitta likheter och olikheter den som var olik fick byta grupp;

-eeh vi har brunt hår då är det du som får gå..

-vi har halsband det har inte du!

-hm..ni  har jeans och jag har kjol, då går jag

Otroligt snabbt blev det tydligt att det är de yttre attributen som vi tar våra beslut efter det var hårfärg, ögonfärg, kläder, tatuering, smycken, kön osv. Vad hände egentligen med personliga egenskaperna? Berodde det på att det skulle gå snabbt? Tror i och för sig inte att det hade spelat någon större roll..vi dömer efter utseendet på 3 sekunder och har placerat människor i olika fack lika snabbt. Vet att detta är nödvändigt för att hantera den mängden intryck som vi utsätts för dagligen men det är ändå en obehaglig insikt!

Vilket leder mig in till workshop nr 2, hur man har ett samtal eller snarare hur man borde ha samtal. Genom att ha förutfattade meningar och vägran till att ändra åsikt eller i alla fall erkänna andras åsikter förlorar konceptet om hur ett samtal förs. Kanske ska förtydliga att jag syftar på ett GIVANDE samtal..;)
Som magiskt leder in oss på del 3 och Soraya Post ! Hon talade om romer och hur deras situation har sett ut men framför allt hur den fortfarande ser ut. Hur romerna fortfarande blir diskriminerade på daglig basis. Hur det finns en stor misstro (inte utan skäl) till myndigheter hos romer vilket leder till en negativ spiral! Hon berörde mig... kände att den delen var alldeles för kort hade verkligen behövt mer tid!
När jag gick där ifrån gick jag som i en slags dimma. Tankarna snurrade och försökte att landa… vad hade jag varit med om? (Workshop på workshop på föreläsning på föreläsning…)
Vad var syftet? Att belysa faktumet att vi alla är lika! Trots våra olikheter så är vi ändå i grund och botten människor och det är där tyngdpunkten ska ligga!!! Detta är något som verkligen är aktuellt och som framtida lärare kan detta aldrig vara ett uttjatat ämne… funderar mer och mer på hur jag ska lägga in detta i min framtida undervisning rent praktiskt…
Satt länge och funderade på ett dokumentär som jag såg i början av våren på SVT, givetvis fanns den inte kvar men hittade den på youtube Jane Elliot är en kvinna som för 30 år sedan i affekt av Martin Luther King mordet bestämde sig för att belysa diskriminering och direkt visa hur den upplevs. Hur oroväckande enkelt det är att dras med i den dagliga diskriminering och mobbningen av sina medmänniskor. Satt med gåshud större del av dokumentären om ni inte redan har sett ”Blue Eyes, Brown Eyes” gör det !!!
 http://www.youtube.com/watch?v=JCjDxAwfXV0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar