söndag 28 november 2010

Utveckling


Veckans uppgift; Välj en text/ bok/ rapport om utveckling som vi sedan ska diskutera/ informera till seminariegruppen samt klassen. 

Blev lite ställd först till hur fri uppgiften var, hur skulle detta kunna leda till en vettig diskussion? Var skulle jag lägga ribban för mig själv den kommande veckan? Vad vill jag lära mig?  Hur många böcker förväntades av mig? räckte det med en eller va man tvungen att ta flera? 

Men landade till slut i att jag väljer en bok och valde ett ämne som jag upplevt inte berörts tillräckligt (hitills). Hur man ska fånga upp och "hantera", agera, interagerar med elever som är bråkiga. Väl medveten om att detta inte är en enkel fråga om den ens är greppbar då varje elev kommer med sitt egna bagage i form av social situation eventuella (bokstavs-)diagnos. Sen visade sig även att jag gick lite vilse när det kom till sökandet av böcker, dock väldigt intressant bok jag hamnade med till slut. Även om boken inte riktigt fångade mitt ursprungliga syfte...

Att bemästra av  Bente Gjærum, Berit Grøhott & Hilchen Sommerschild är en bok som tar upp barns utsatthet men även deras extrema förmåga till att återhämta sig efter enorma svårigheter. 

Mitt fokus hamnade på ett kapitel i slutet av boken. I detta kapitlet berättas det om hur man i ett projekt valde att fokusera på familjer med "bråkiga barn" där föräldrarna/ vårdnadshavaren själva kände en bristande kontroll på barnet och kanske livet i stort och bett om hjälp från socialen. De fick en kontaktperson från socialen som gjorde hembesök för att ge råd och tips om hur den vuxne skulle agera i utsatta situationer. Samarbete mellan olika vårdinstutioner och skola utökades även efter behov. Samarbetet löpte över en period på 2 år och fick övervägande positiv respons från alla de olika inblandande parterna. lösningarna var inte extrema utan i de flesta fallen räckte det med tips och positiv respons, ett klapp på axeln för att balansen skulle börja stabiliseras.

Men som alltid saknades resurser för att fortsätta projektet trots att alla inblandade såg de starka fördelarna...

Blir alltid lika frustrerad när jag tänker på hur man genom tidiga insatser i hemmen och skolan skulle kunna avbryta en negativ spiral för så många individer. Ska inte börja snurra runt i en politisk debatt med mig själv eftersom jag inser att det bara kommer mynna ut i ett väldigt spretigt inlägg (sudda just ut ett sådant..hehe) Men boken är väldigt läsvärd, intressant och tankeväckande! Kanske just för att de inte talar om stora dyra insatser utan poängterar att i samtal och positiv feedback kommer långt...förutsatt då att viljan finns där hos de inblandade parterna!

Veckans uppgift gav många tips på litteratur och samtalen i seminariegrupp såväl som i klassen i stort var givande! Trots att vi valt så pass olika blev det ett bra samtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar