onsdag 24 oktober 2012

Gul

Med hjälp av Betty Edwards bok, Teckna med högra hjärnhalvan gjorde jag ett försök att bli "gul" 
jag charmade/övertalade min kusin till att lära sig rita. Hon visste inte de första timmarna att hon helt plötsligt fått en central roll i min gestaltning. Kusinen har aldrig velat lära sig rita. Grundskolans lektioner bestod av att fördriva tiden med minsta möjliga ansträngning. Detta visste jag sedan innan och hade egentligen inga stora förhoppningar om att jag skulle lyckas förändra den synen. Jag la snarare ribban vid att se hur många experiment steg hon var villig att delta i...

Teckna med högra hjärnhalvan (1988) handlar om att man ska förändra sitt sätt att se på sin omgivning. Att försöka få deltagarna att se detaljerna, formen, färgskiftningen istället för helheten. Jag har enbart testat en av hennes övningar sedan innan men bestämde mig nu för att genomföra flera:

  • Att uppleva omställningen från vänster till höger  (stor del handlar om striden mellan våra hjärnhalvor och vet inte hur legitim den forskningen är längre, istället skulle jag vilja säga skifta fokus i uppfattning och personens"tankeschema")
  • Minnesteckning 
  • Kanter och konturer, uppfattningar av former och rymd
  • se ljuset, skuggan    
Så hur gick det då? Över förväntan! Det kändes enklare att få min vilja igenom när jag tänkte att det var ett experiment. Kusinen ställde sig tveksam och förklarade gång på gång att hon inte kunde måla och det skulle inte gå att förändra! Men ändrade sig efter att jag sa att vi bara skulle testa en eller två övningar,  många många övningar senare skulle jag som en typisk gul människa avsluta innan vi var klara...men hon hade fått blodad tand och ville fortsätta när hon såg sina egna framsteg. Så avslöjade mig själv...för att kunna fortsätta dvs lyckades inte helt och fullt!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar