onsdag 17 oktober 2012

Fortsättningen...

Vi människor anpassar vårt beteende utifrån situationen vi befinner oss i. Det finns otroligt mycket forskning gjort inom just detta. Benett skriver också om detta, hur vi människor har ett specifikt beteende i vår arbetsmiljö och ett helt annat beteende när vi är hemma. Ett tredje beteende som vi kan visa upp när vi är på fest och träffar människor som vi inte känner så väl.


Det anpassade beteendet, som vi använder oss av för att bli accepterade av omgivningen, är däremot
inlärt. Vi ser ju hur andra t.ex. löser problem, och lär oss av detta. Och eftersom vi lärt oss att bete oss på ett visst sätt i ett visst sammanhang, i syfte att bli accepterade, så kan vi också lära om och bete oss på ett helt annat sätt i samma omgivning. Slutsatsen blir att vi har ett grundbeteende som är i storts sett bestående, men vi har samtidigt en rad olika, anpassade beteende som vi använder oss av i olika, lämpliga sammanhang.




I dagens sammhälle ska alla människor vara flexibla och anpassningsbara dessa två egenskaper är något som hyllas. För att klara av denna ständiga anpassning är det viktigt att vi är medvetna om att anpassningen kräver ansträngning och tar mycket energi. Vårt naturliga tillstånd är att visa upp vårt grundbeteende. Det ”onaturliga” beteendet är att ständigt anpassa sig och vara ”rätt” och då krävs både förmåga, träning och mycket energi. Om vi är osäkra på vad som är ”rätt”, om vi är otränade eller saknar tillräckligt mycket energi för att klara av den roll som vi för tillfället tror är den rätta, blir vi rädda, tveksamma och ofta stressade. Och därmed förlorar vi ytterligare energi med påföljden att vårt grundbeteende blir alltmer synligt. Kanske till omgivningens stora förvåning, som är van vid att se oss bete oss på ett visst sätt.



En aspekt som kommer före grupperingen i färg. Är hur stabil individens självkänsla är de vill säga personens syn på sitt egenvärde. En människa med hög självkänsla tenderar att lättare hantera förändringar, hamna i färre konflikter med sin omgivning. Vidare ser man oftare möjligheter istället för problemen och duktig på att ansvara för sig själv och sina egna åtaganden. Carl F Benett skriver  
 "Självkänsla är ingenting annat än ett mått på hur mycket du tycker om dig själv och hur
mycket ansvar du är beredd att ta för dig själv och för ditt eget liv."

Fortsättningsvis tar även Benett upp hur människans självförtroende spelar in i hur vi bemöter vår omgivning. Personens prestation. Hur bra du är på att "producera" dvs här är det omgivningens godkännande som ger dig som individ "grönt kort" och därmed högt självförtroende. När människor förlitar sig i för stor utsträckning på sitt självförtroende skapar det ofta en inre stress som inte sällan vänds utåt gentemot familj,vänner,arbetskamrater, chefen med flera. "Självkänsla bygger på de förväntningar du har på dig själv. Självförtroende bygger på de förväntningar som omgivningen har på dig." Carl F Benett 

Jag har fastnat för de 4 olika personligheterna. Grunden till detta är för att jag verkligen känner igen mig själv i en viss färg (nästan skrattretande) och kan se min omgivnings färger(så pass att deras ansikten ploppar upp så fort jag börjar fundera på vad tex de röda personlighetsdragen var). Det känns som att jag helt plötsligt har fått en lite större insikt i hur jag ska agera i vissa situationer. Varför de reagerar som de gör samt att inte ta det allt för personligt. Under tiden som jag har läst om våra olika personliga egenskaper kom jag på en idé... Som jag nu arbetar för full med. Jag vill testa hur det är att vara en annan färg... Så för tillfället håller jag för full på att lära mig teckna människor, som en "blå" människa skulle göra när de lär sig dvs genom litteratur och "kurser" (youtubeklipp). Jag har alltså valt att begränsa mig till inlärnningssituationen. Jag kommer alltså inte försöka förändra mitt grundbeteende...mer än när det kommer till hur jag tar mig an en uppgift. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar