söndag 22 april 2012

Varning för klyscha...

Känner att jag kanske att jag bara slängde ur mig ordet spindelnät i sista inlägget utan att förklara mig närmare! Så detta inlägget ska jag försöka att förklara min tankeprocess som fick mig att se kopplingen mellan ämnesöverskridande undervisning till att gestalta spindelnät...

Det är här ordet klyscha kommer in...kan knappt tänka tankarna helt ut utan att jag får sura uppstötningar av gulligull och prettokänsla men här kommer tankekedjan iaf....

Under den inledande processen då jag genomförde mina egna lektionsplaneringar av ämnesöverskridande undervisnings funderade jag mycket på, varför? 
Ger detta arbetssätt mina framtida elever mer av ett arbetsområde än traditionella lektioner? 
Vad är det jag vill ge dem genom att arbeta ämnesöverskridande?


Jag vill ge dem en helhet, en kontext, som är applicerbar på omgivningen. Alltså arbeta med att ge eleverna kunskap och redskap som får dem att lättare relatera och hantera sin omgivning. Genom att ha detta som mål för min undervisning tror jag att motiveringsfaktorn hos eleverna växer! (det är tillåtet att få ett lätt illamående nu...) känner att det är lite viktigt att tillägga att av tidigare erfarenheter där jag jobbat just såhär har lyckats väldigt bra med att nå fram till eleverna samt sett hur de själva blir mer drivande i sin egna läroprocess.

Så spindelnätet kom just av att jag funderade på ordet kontext och dess innebörd! Spindelnätet representerar läroprocessen...dess styrkor och ibland svagare punkter...den går att reparera, göra svaga punkter till starkare osv osv...kan fortsätta med mina klyschiga liknelser men jag tror att ni förstår..och om ni inte gör det så får ni..fundera lite till!

Jag tänker en ganska stor träram där jag sätter fast garn som spindelnät...
fortsättningsvis tänker jag filma det hela för att göra en video efteråt (vill lära mig denna teknik och har en tanke om att göra den som en slags stopmotion/gammal silentmovie stil med musik och inklippt textstycken?) men får se hur jag ska arbeta vidare med detta..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar