Spindelnät och försök till att gestalta en
helhet, kontext av ämnesöverskridande undervisning, blev baknings som
installation genom sociokulturellt lärande samt ämnesöverskridande undervisning
som blev till ????
Ja det är lite av
frågan, min vision gällande bakningen var att gestalta en läroprocess genom
samspel med omgivningen. Gestaltningsarbetet tog avstamp ur ett italienskt
recept på en chokladtårta. Vi som bakade kan inte det italienska
språket, vilket var ett av de grundläggande problemen som vi tillsammans
blev tvungna att lösa. Vidare blev vi tre tvungna att inta varandras perspektiv
för att förstå hur de olika lösningsförslagen skulle se ut. Till exempel att
räkna om gram till tesked, matsked och så vidare. Ytterligare problem som
uppstod var användning av nya ingredienser som ingen av oss hade förkunskap om,
hur den kemiska processen skulle se ut. Genom samtal om hur var och en upplevde
processen med lärdomar och erfarenheter av vårt samarbete av gestaltningen. I
gemensam diskussion tog vi upp brister och styrkor med vårt samarbete.
Gestaltningen utgick
från den sociokulturella teorin
om att inta den andres perspektiv.
De jag glömde ta hänsyn till var hur andra
skulle uppleva att jag valt bakning som inkörsport... Att jag som kvinna valt
att ställa mig i köket för att baka med mina vänner, frivilligt. Jag är inte
bara kvinna utan även blivande lärare och med det yrket kommer det ansvar vilket
jag är fullt medveten om. Att jag har
ansvar för att visa upp ett sunt ideal och inte visa upp en bild där jag är bakåtsträvande...
Jag inser att det är minimerad mark att ge sig in i köket eller något som är
typiskt kvinnligt... Kanske skulle jag vunnit på att göra som Martha Rosler i Semiotics of the Kitchen visserligen
ironiserar hon kvinnans roll i hemmet (läs köket) och det går inte att undgå
någon att hon är kritisk
http://www.youtube.com/watch?v=3zSA9Rm2PZA (1974).
Besvikelse kanske
kan beskriva min känsla efter utställningen. Helt klart hade jag återigen
misslyckats med att belysa det jag faktiskt ville dvs. att inta kunskap genom
samspel och dialog. Det är svårt att ta kritik även när man vet att den är
befogad, vissa delar av den i alla fall... En annan negativ kritik var att jag
borde gjort film av bakandet för att det på så sätt hade gett en tydligare bild
av samspelet, hade säkert blivit mer intressant men hade jag kommit undan den
feministiska vinkeln? Är tveksam till det... oavsett hur jag hade gjort och
visat upp min process kommer jag inte ifrån faktumet att jag som kvinna valde
köket som spelplan... Boaz Arad (2005) filmar sin mamma när hon lagar
traditionell mat till familjen. Han kritiserar och ironiserar genom att klippa
in sig själv och mima sekvensvis moderns svar om familj, traditioner och
samhället http://www.youtube.com/watch?v=v4VH9uGnY1U .
Kanske är det med ironi jag skulle tagit mig an gestaltningen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar